אם את אימא המחפשת רעיונות לפעילות שנת בת מצווה. פעילות שתהיה חווייתית ומשמעותית.  וגם מתנה ערכית שתלווה את הבת שלך.  הבלוג הזה נכתב בשבילך.

תחושת שייכות

שנת בת מצווה היא הזדמנות מדהימה לחזק בנערה הצעירה  תחושה של שייכות. ליצור חוויות של קשר משמעותי בין הנערה המתבגרת והאנשים הקרובים אליה.

תחושת שייכות היא צורך בסיסי ומרכזי באדם, אומר אלפרד אדלר, רופא יהודי יליד וינה שפיתח תאוריה בעולם הנפש.

וככל שתתגבש בנו תחושת שייכות טובה יותר, כך נרגיש יותר בטוחים נחווה את העולם כמקום נעים. נחווה עצמנו כחלק מעולם חברתי גדול יותר.

ומתוך כך, אומר אדלר, יתפתח בנו רצון לתרום ולעשות למען אחרים. ויתפתח בנו רוגע נפשי שיאפשר לנו להפנות את האנרגיה ואת כוחות הנפש שלנו לעשיה משמעותית. להתמודדות טובה עם משימות החיים.

ועל כן, תפקידנו כהורים לייצר, ככל שנוכל, תנאים בהם יוכלו ילדינו לפתח תחושת שייכות ובטחון.

והנה מגיעה שנת בת מצווה ואנחנו מחפשות רעיונות לתת משמעות וערך בשנה מיוחדת זו. וחשבתי לעצמי שזו שנה  מדהימה לחזק ולהרחיב את תחושת השייכות של הנערה הצעירה.

מעגלי שייכות ותחושת ערך

בבלוג זה אתמקד  בגיבוש תחושת שייכות המתרחשת מתוך חיבור למעגלי שייכות. מעגלי שייכות העוזרים לנערה להבין מיהי. מאין היא באה. ונחשוב כיצד לחזק את השורשים מהם תצמיח הנערה את העץ הייחודי והמיוחד שלה.

מוקד חשוב נוסף בגיבוש תחושת שייכות , על פי אדלר, היא עשייה הגורמת לילדה הצעירה לפתח תחושה של ערך עצמי וגם אותה נשלב בין הרעיונות.

שנת בת מצווה – חיזוק מעגלי השייכות – רעיונות   

המשפחה הגרעיניתאני והמשפחה שלי – אבא אמא אחים אחיות.  ניתן ליצור יחד קולאז של טיולים משפחתיים. רגעים משותפים. רגעים של שמחה של ביחד.

סבים  וסבתות אני והשורשים שלי – לעודד את הנערה להקשיב לסיפורי העבר ולעשות עשיה של ערך לשמח את סבא וסבתא. ליצור ספר על דורות המשפחה. ספר מתכונים של הסבתות שלי או כל עשיה משמחת אחרת שגם תחזק תחושת שייכות וגם תטמיע בנערה תחושה של עשיה ונתינה משמעותית.

מעגל הנשים הסובב את הנערה. ערב ברכות עם דודות, אחיות, בנות דודות, שכנות, חברות קרובות. חיבור ושייכות לעוצמה הנשית הנוכחת בחייה.

מעגל האימהות הקדומות של השבט. להרחיב ולהעצים עוד את תחושת השייכות של הנערה הצעירה.

תחושת שייכות ומעגל האימהות הקדומות

חיבור למעגל האימהות הקדומות, לחכמת נשות התנ”ך, מחזק בנערה הצעירה עוד רובד של שייכות ושורשים. מטמיע בנערה הצעירה חוויה של שייכות לשושלת נשית שתחילתה היא בנשים של עוצמה. וזוהי השושלת שלה.

וכדי שתחושת השייכות תעשה מתוך חוויה אני יהודית, פסיכולוגית, רוצה להציג בפנייך, כאימא, קלפי השראה מיוחדים לחבר את הנערות הצעירות למעגל הנשים הקדומות.

קלפי חכמת בנות , נוצרו עבור נערות. מבוססים על החכמה הנשית העתיקה. מתנת בת מצווה מיוחדת וערכית.

42 קלפי מסר ו 42 קלפי סיפור המביאים את העוצמה הנשית הטמונה בסיפורים הקדומים של נשות התנ”ך – קלפי העצמה לכל נערה, לדעת שהאימהות הקדומות הן  כולן חלק ממנה. מעגל השייכות שלה. והעוצמה שלהן טמונה גם בתוכה לעזור לה להתפתח ולהיות נערה של עוצמה.

קלפי חכמת בנות כזמן איכות אימא- בת: 

אחת לשבוע את יושבת עם הבת שלך לזמן איכות.

קלפי חכמת בנות מונחים ביניכן. ואת מכוונת את הבת שלך לבקש מסר שייספר לה משהו על על יכולת/ עוצמה שיש בה.

והיא מושיטה יד ומוציאה את קלף השבוע שלה. מסתכלת במה שהגיע ושיח מתפתח ביניכן על הקלף.  מה היא רואה בו ומה את. לדוגמא: בחרה את הקלף של דבורה הנביאה – מממשת את כישרונותיה – ושיח מתפתח על הכישרונות שלה. מה היא כבר מכירה בעצמה. מה היא כבר מממשת. ומה עוד מחכה שתכיר שהיא מוכשרת בו. ולזה אפשר להוסיף את קלף הספור המספר על עושר הכישרונות של דבורה הנביאה כשופטת, כמנהיגה, כנביאה, כמשוררת. הזדמנות גם לך כאימא לשתף את הבת שלך במסע החיים שלך,  בגילוי הכישרונות שלך.  מה את מממשת. ומה עוד מחכה לך.

זמן איכות אימא ובת בהשראת חיבור ושייכות למעגל הנשים הקדום שלנו. וגם אם את לא ממש זוכרת  את הסיפורים התנ”כיים, לכל קלף מסר מתלווה קלף סיפור. וכמה יפה להראות לבנות שלנו שגם אנחנו כל הזמן סקרניות ולומדות.

מעגל נשי משפחתי  – טקס קבלה לשבט הנשי

מפגש אימהות – בנות של המשפחה. להרחיב ולחזק עוד את תחושת השייכות למרחב הנשי דרך פעילות בהשראת נשות קדם.

מוזמנת לפתוח את המעגל במילים: אנחנו – אימהות ובנות – כולנו חלק משרשרת ארוכה של נשים. שרשרת דורות שתחילתה בנשים הקדומות במקרא, והעוצמה והחכמה שלהן שמצויה גם בנו.

ואת מזמינה אותן  לרגע לעצום עיניים. לדמיין את נשות המיקרא מגיעות למעגל, מטיילות ביננו. שולחות לנו עיגולי אור. האור המבורך מקיף כל אם ובת. מאיר. מעורר סקרנות לפגוש. להיזכר. לקבל השראה. פוקחות עיניים.

הכיני מראש שקיות יפות  ובהן קלפי חכמת בנות. בכל שקית 2 קלפי מסר ו-2 קלפי סיפור של אותה הדמות. הניחי את השקיות הפוכות. כל אם ובת בוחרות שקית. מתבוננות בדמות ובקלפים שהגיעו ולבוחרות כל אחת קלף שמייצג משהו שהיא מאחלת לעצמה. יכול להיות שהאימא והבת תבחרנה אותו קלף מסר או כל אחת קלף מסר שונה מהשניים שנבחרו. משתפות בבחירה.

ובשלב הבא הן קוראות יחד את קלף הסיפור המתאים כל אחת לקלף המסר שבחרה ושיח מתפתח על כוחות ועוצמות המחכים להתגלות בנערה הצעירה בהשראת החיבור לחכמת הנשים הקדומה.

חוזרות ולמעגל ומשתפות.

ניתן לסיים בהדלקת נר וברכה מכל אימא לבת שלה.  נדמיין את נשות המקרא שולחות אור מבורך לאפשר לכל אחת להגשים את דרכה ואת כישרונותיה.

לרעיונות נוספים , למתנת בת מצווה, לפעילות בת מצווה עם קלפי העצמה המיועדים לנערות – דברו איתי

באהבה, יהודית .