אם את מאמנת/ מורה/ יועצת/ פסיכולוגית

העובדת עם נערות מתבגרות הבלוג הזה נועד בשבילך

לפני כמה שנים עשיתי חיפוש בגוגל אחר קלפי אימון לנערות / קלפי טיפול לנערות/ קלפי העצמה לנערות  ולהפתעתי קיבלתי הרבה סוגי קלפים אבל לא מצאתי  אפילו אחד שנוצר במיוחד עבור נערות. כזה שמדבר בדיוק על התכנים והנושאים והקונפליקטים המעסיקים בנות בגיל ההתבגרות.

אז אם את מאמנת/ מטפלת/ מורה / יועצת שעובדת עם נערות מתבגרות וגם את מרגישה שחסר לך כלים טיפוליים – אימוניים עוצמתיים המיועדים לעבודה רגשית עם נערות? כזה שנוצר במיוחד עבורן.

אם גם את רוב הזמן לוקחת קלפים שנועדו לנשים ו”מתאימה” אותם לנערות יש לי הפתעה עבורך.

אני יהודית, פסיכולוגית. רוצה לשתף אותך כי לפני כשבע שנים הוצאתי  לאור את קלפי חכמת נשים – מסע הנפש בהשראת נשות קדם. קלפי מודעות ומסעות בדמיון אשר התקבלו בהתלהבות רבה ומהווים להרבה נשות מקצוע כלי עבודה חוויתי ומשמעותי.

ושוב ושוב הגיעו אליי פידבקים שאמרו : “חבל שאין קלפים כאלו לנערות. כל כך חסר כלים טיפוליים ייחודיים לנערות”.

אז החלטתי להיענות לאתגר. קראתי, למדתי, שאלתי, הקשבתי, הוספתי מהניסיון הרב שלי באבחון נערות מתבגרות. וכך נוצרו קלפי חכמת בנות.  קלפי העצמה לנערות – לאפשר לך לתקשר עם הנערות וליצור תהליך רגשי משמעותי כמו גם תהליך קבוצתי חוויתי מתוך הנינוחות הנוצרת בעבודה עם קלפי מודעות.  לעזור לכל נערה לפתח כוחות התמודדות ותחושת מסוגלות.

אבל רגע לפני שנכיר את קלפי חכמת בנות מזמינה אותך לכמה  מילים של פסיכולוגיה על גיל ההתבגרות.

שנות גיל ההתבגרות הן שנים של גיבוש תחושה של זהות עצמית – שנים של חיפוש אקטיבי אחר תשובות לשאלות כמו: “מי אני”? “מה אני יכולה?” “,”מה אני שווה?”,  “מה המיוחד שבי?”, “כמה אני יכולה להיות אהובה?” , “מה אהיה בעתיד? ” –  “מה אני יכולה להיות?” , “מה אני רוצה להיות?”  ועוד. תהליך הנפרש על פני כמה שנים ומכין את הנערה להשתלבות במעגל החיים הבוגרים.

המושג של בניית הזהות כתהליך מרכזי במסע גיל ההתבגרות, הוטבע במודעות שלנו, מאז אמצע המאה הקודמת, על ידי ג’ואן ואריק אריקסון אשר פיתחו את התאוריה הפסיכו-חברתית.

תאוריה המתארת את מהלך החיים מינקות ועד שיבה כסדרה קבועה של שמונה שלבים. לכל שלב יש אתגר מרכזי איתו עלינו להתמודד. כאשר התמודדות טובה עם האתגר תחזק אותנו ותטמיע בתוכנו כלים טובים להתמודד עם שלב ההתפתחות הבא.

מאידך, התמודדות לא טובה, בשלב אחד או יותר, עלולה להחליש, לגרום לתקיעות  ולהביא לקושי במימוש הפוטנציאל בהמשך החיים.

מחקרים מראים את החשיבות הרבה של מסגרת תומכת המלווה את הנערה המתבגרת בתהליך של גיבוש זהות של מסוגלות והפנמה של ערך עצמי. דמות שקשובה לנערה ומאפשרת לה מרחב בטוח לשתף ברגשות שלה, במחשבות, בקשיים ובהתלבטויות.

ויש נערות שקל להן לשתף ויש נערות שמתקשות בכך. ויש נערות שלכאורה משתפות אך ברור לנו שהן אינן מדברות על מה שבאמת מציק להן.  ועל כן, חשוב מאד שלכל מאמנת , מטפלת , מורה, יועצת  יהיו משחקים טיפוליים שיקלו על הנערה לשתף ולבטא במילים את העולם הפנימי שלה.

ומתוך כך, אני מזמינה אותך, אישה שמלווה נערות מתבגרות במסע שלהן, להכיר את קלפי חכמת בנות.

אוצר של 42 קלפי מסר ו 42 קלפי סיפור המבוססים על סיפורי הנשים בתנ”ך.  קלפי מודעות  והעצמה אשר פותחו בהשראת התאוריה של קארל יונג. וההבנה של העוצמה הקיימת בחיבור לסיפורים קדומים כדרך לפתח ולעורר בתוכנו מודעות וחיבור לכוחות שבנו, לעוצמות ולכישרונות שלנו.

ואת תמצאי את קלפי חכמת בנות ממוקדים בנושאים המעסיקים את הנערה המתבגרת.  פותחים, לכל נערה, מרחב להתחבר לסיפור הנשי הקדום. מכוונים אותה לחפש לגלות בתוכה כוחות התמודדות ותחושת מסוגלות. לאפשר לכל נערה לגלות כמה עוד היא יכולה.

בין הקלפים את תגלי מסרים מסוג: יודעת את רצונה / מבורכת בקסם משלה/ מתמודדת עם הפחד/ מעזה לומר לא/ מכבדת את עצמה / מגלה יכולת מנהיגות / קשובה לקולה הפנימי / מוצאת את הפתרון/ אומרת את רגשותיה/  שמחות עם גופן / יודעת שהיא אהובה ועוד ועוד מסרים.

כל מסר מביא עימו נושא משמעותי בהתפתחות הזהות של הנערה הצעירה. ולכל קלף מסר מצורף גם קלף סיפור המביא את החלק בסיפורה של האישה הקדומה המתייחס למסר שהגיע. לאפשר שיח המתחיל באופן המרוחק מהנערה ועולמה. שיח העוסק בסיפור הקדום. כאשר, מניסיוני הרב, מהר מאד עוברת הנערה לדבר על עצמה. אם מתוך השלכה על האישה הקדומה ואם מתוך התבוננות ישירה על עצמה ועל החוויה שלה.

כך קלפי המסר והסיפור מאפשרים העלאה של נושאים משמעותיים וחשובים המעסיקים את הנערה המגיעה לשיחת יעוץ, אימון או טיפול. ונותן לך כמטפלת כלי עוצמתי להעלות ולקדם תהליכים המטרידים את הנערה. לעזור לה לחזק את הביטחון העצמי שלה, את תחושת השייכות שלה ואת כוחות ההתמודדות שלה. להרחיב את המודעות לכישרונותיה.

ומעבר לעבודה הרגשית האישית את מוזמנת להשתמש בקלפי חכמת בנות ככלי חוויתי בסדנאות לנערות. לאפשר לכל נערה לגלות את המיוחד שבה.

קלפי אימון והעצמה לנערה הצעירה לגלות, כדברי יונג, שהכול מצוי בתוכה.

באהבה, יהודית