“אימהות לנערות מתבגרות” אל תאמרו נואש…

ההשפעה שלכן כאימהות לנערות המתבגרות חשובה ביותר גם אם לפעמים זה לא נראה כך.

גיל ההתבגרות הוא גיל מאתגר, גם לבנות שלנו שעוברות, בכמה שנים, כל כך הרבה שינויים ומתקשות לפעמים להיות רגועות, סבלניות ונינוחות…  וגם לנו כאימהות המלוות אותן בדרך.

אז רגע לפני שאכיר לכן קלפי העצמה נהדרים ליצירת זמן איכות אימהות – בנות, נשאל את עצמנו מה הבנות המתבגרות שלנו  צריכות ?

אריק אריקסון מתאר כי האתגר המרכזי בגיל ההתבגרות הוא גיבוש תחושה של זהות עצמית – שנות ההתבגרות הן שנים של חיפוש תשובות לשאלות כמו: “מי אני”? “מה אני יכולה?” “,”מה אני שווה?”,  “מה המיוחד שבי?”, “מה אהיה בעתיד? ” –  “מה אני יכולה להיות?” , “מה אני רוצה להיות?” .

ומכאן ברור שהתפקיד שלנו כאימהות הוא ללוות ולעזור לנערה הצעירה שלנו  בתהליך המתמשך של גיבוש תחושת יכולת, עוצמה והכרה בערך עצמה. וככל שהחוויה שתתגבש תהיה טובה יותר כך הנערה הצעירה תוכל להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים הבוגרים המחכים לה.

פידבק חיובי – אין דיי מילים לומר כמה הוא חשוב

אחת הדרכים המרכזיות דרכה אנחנו, כולנו מגבשים דימוי עצמי הוא הפידבק הנאמר לנו.

כל פידבק, גם זה הנראה חסר חשיבות, שהנערה מקבלת בגיל זה, מהאנשים משמעותיים לה, מאימא, מאבא, נכנס למערך הידע הפנימי שהנערה אוספת על עצמה. ולכן אין גבול לחשיבות של המילים שאת כאימא אומרת לבת שלך. כמה המילים שלנו מספרות לנערה המתבגרת , באופן עקבי, כל יום, כמה פעמים ביום, מה היא כן.  וכמה מהמילים שלנו מספרות לבנות שלנו, שוב ושוב, מה הן לא …

אז עצת מיליון הדולר – ככל שכאימהות  ניתן לנערה המתבגרת שלנו מילים טובות וחיזוקים על מי שהיא, על הבחירות שלה, על ההחלטות שלה,  על הכישרונות שלה, על העשייה שלה, כך אנו עוזרות לה לבנות בטחון בעצמה ולגבש זהות של עוצמה ויכולת.

וכאן ברצוני להדגיש כי תמיד יש דברים טובים לשקף.  הרבה פעמים בתרבות שלנו לוקחים את הטוב והנכון כמובן מאליו ולא נותנים לו משקל במילים שלנו. לדוגמא:  נערה שמתמידה ללכת  מידי יום לבית הספר, נכנסת לכל השיעורים אבל לא מתמידה בהכנת שיעורי הבית. בדרך כלל ניתן הרבה משקל לעניין שעורי הבית ו“נשכח” להגיד מילה טובה  של “כל הכבוד על ההתמדה להגיע בזמן לבית הספר, לשיעורים. כי יכולת להגיע בזמן זו תכונה כל כך חשובה להצליח בחיים…” אבל לא אומרים כי, לכאורה, זה ברור מאליו. אז “זהו שלא”. הנערה המתבגרת זקוקה לכל מילה טובה, פידבק חיובי, התלהבות והתפעלות שנאמר ונשדר לה. וגם אם התגובה שלה תהיה מבטלת או מתנגדת או אדישה בדרך זו או אחרת. הרי שבתוכה היא אוספת את הפידבקים האלו כאבנים יקרות במחרוזת הפנינים של התפתחות הזהות שלה. כי כולנו לומדים את ערכנו רק מתוך מילים שמספרות לנו מה אנחנו כן…

ומה עוד? יצירת דפוסי שיח ושיתוף

זמן איכות אימא – בת, המבוסס על שיח ותקשורת פתוחה, הוא דבר בעל חשיבות רבה בתהליך ההתבגרות. מודלינג לאפשר לנערה לפתח יכולת לשיח פתוח בעולמה החברתי כמו גם ביחסי הזוגיות שתבנה בעתיד.

שיחות מסוג זה מטבען דורשות זמן, סבלנות והשקעה רגשית שלא תמיד אנחנו פנויים לזה.  והנה הגיעה תקופת הקורונה ויצרה מרחבי זמן. יצרה הזדמנות ליצירת זמני איכות אימא – בת. הזדמנות לשיח שיכול להתחיל בנו, הנשים הבוגרות, בשיתוף הנערה במשהו משמעותי שקרה לי. ומתוך כך יתפתח בהדרגה ובאופן טבעי שיח ושיתוף הדדי.

בנוסף, תקופת הקורונה, על האתגרים הרבים שבה,  מזמנת הזדמנות מיוחדת לפתח שיח אישי וכנה גם על דרכי התמודדות עם אתגרים בחיים. עם קשיים. כאשר ככל שאנחנו נשתף, באופן מתואם, ברגשות שלנו, בהתמודדות שלנו עם המצב, בהתבוננות בדרכי התמודדות אחרות שאנשים מציגים, כך נהיה מודלינג , למתבגרים והמתבגרות שלנו, לאיך אפשר להתמודד. לבחירות בחיים שיש בהן מחיר ורווח.

ועם זאת, לא תמיד קל ופשוט, לייצר שיח עמוק של שיתוף, בעיקר עם נערות שנתונות בסערת גיל ההתבגרות.

במקצועי, אני פסיכולוגית חינוכית ומתוך הבנת החשיבות הרבה של בניית שיח קרוב ופתוח שמלווה את הנערה בנפתולי גיל ההתבגרות. ומתוך החשיבות הרבה של הטמעת מסרי עוצמה וכוחות בנערות הצעירות,  יצרתי את קלפי חכמת בנות – קלפי מודעות בהשראת הנשים המקראיות. לעזור לכל נערה, בהשראת הנשים הקדומות שעברו כולן מסעות של קושי והתמודדות, לגלות עוד על היכולות  והכוחות שלהן.

קלפי העצמה והשראה הנותנים לך כאימא דרך ייחודית לייצר שיח עם הבת שלך. בעקיפין, מתוך בחירת הקלף והמפגש עם הסיפור הנשי הקדום מתפתח שיח על נושאים הקשורים בעוצמה והתמודדות. לכוון את הילדה שלך לגלות בתוכה ולפתח כוחות. כישרונות ודרכי התמודדות.

קלפי חכמת בנות – מתנה נהדרת לבנות. לנערות. מתנה נהדרת לאימהות לרגעי קסם של שיח והעצמה. קלפי השראה לקדם כל נערה במסע ההתבגרות האישי שלה.

באהבה יהודית