קלפי חכמת נשים יצאו לאור לפני כשבע שנים. ומאז , מפעם לפעם, נשים שואלות  אותי שאלות בסגנון: האם קלפי חכמת נשים הם קלפי טארוט? אז התשובה האוטומטית שלי הייתה “לא מה פתאם. קלפי טארוט הם קלפי ניבוי העתיד ובקלפי חכמת נשים אין שום מרכיב של ניבוי העתיד”.

אבל, ידעתי שקלפי טארוט הם קלפים עתיקים וסקרנות התעוררה בי.  ובזכותכן, ששאלתן, צללתי לעולם המרתק של קלפי הטארוט ומצאתי תובנות מעניינות.

מוזמנות בשמחה לקרוא ולהכיר.

מקור השם קלפי טארוט נתון לפרשנויות שונות. יש אומרים שמקור השם בשפה המצרית העתיקה בביטוי טה-רוש המלמד על דרכו של האדם. או אולי נגזר משמו של תות, אל החכמה במצרים העתיקה. יש אומרים שהשם נגזר מהמילה תורה או תורה אור ומרמז לידע מעולם הקבלה הטמון בקלפים. ועוד יש משערים שנגזר מהמילה רוטה שמשמעותה גלגל ומייצגת את גלגל המזלות או גלגל החיים

קלפי הטארוט נוצרו כפי הנראה באגודות סתרים עתיקות. קיבלו פופולריות כקלפי ניבוי ותכנון העתיד במאה ה14 בחצר המלכות הצרפתית. כמו גם בחוגי המלוכה האנגלית.

במאה ה15 מגיעים קלפי הטארוט לצפון איטליה. שם הם  צוירו על ידי טובי הציירים כמו ליאונרדו זה וינצ’י. וכן, ידועים קלפי טארוט של מרסיי בהם השתמשו מיסטיקנים לחיזוי ותכנון העתיד. גם הצוענים שעסקו רבות במלאכת הגדת עתידות והשתמשו בקלפי טארוט כקלפי מאגיה וחיזוי. ועוד אגודות כמו מסדר שחר הזהב שנוסד בלונדון ב 1887 ואחרים שעסקו בעולם המיסטי.

 

ואז מגיעה המאה העשרים ומשהו משמעותי בהבנת קלפי הטארוט משתנה.  מחולל השינוי  הוא הפסיכיאטר קארל יונג (1875-1962) אשר, בתחילת המאה העשרים, מפתח תאוריה על מבנה הנפש. יונג מבין את הנפש כמורכבת משלושה רבדים מרכזיים:

רובד המודע.

רובד הלא מודע האישי המורכב מזיכרונות, חוויות והתנסויות אישיות.

ורובד נוסף אותו הוא מכנה –  הלא  מודע הקולקטיבי, וזהו החידוש של יונג. רובד עמוק בנפש שלנו, הטבוע בנו מרגע לידתנו, ומכיל בתוכו  מיתוסים, סיפורי תרבות עתיקים העוברים מדור לדור וחוויות  אנושיות  קולקטיביות.

יונג מבין את הלא מודע הקולקטיבי כמרחב בנפש בו מוצפנת חכמה עתיקה. ומבין כי חיבור לחכמה זו מאפשר לאדם להניע תהליכי שינוי. להחליף תבניות של חולשה ותקיעות בתבניות של עוצמה, כוחות והתפתחות.

ועוד מבין יונג כי הדרך להתחבר לחכמה ולעוצמה העתיקה שבעומק הנפש, היא דרך סמלים עתיקים וסיפורים עתיקים המשותפים לבני האדם. ומהווים  את הגשר לכל אדם להגיע אל הלא מודע הקולקטיבי .

ויונג הולך אחר המיתוסים הקדומים, מחפש אחר הידע העתיק. ובמסעו הוא מגלה את קלפי הטארוט. מגלה  בהם סמלים עתיקים  מתרבויות ודתות שונות ורואה את קלפי הטארוט בעיניים חדשות. מוצא בהם כלי עוצמתי להתחבר באמצעותו אל הלא מודע הקולקטיבי שבנפשנו. אל הכוחות הסמויים שבתוכנו.

וכך קלפי הטארוט מקבלים משמעות חדשה. לא קלפי מאגיה וחיזוי העתיד, אלא קלפי השראה וטיפול. כלי עזר לאדם במסע ההתפתחות והגדילה העצמית. לאפשר לחלקי נפש עמוקים בתוכנו להתעורר. לאפשר התבוננות פנימית. להאיר את הפוטנציאל הקיים בתוכנו. להניע תהליכים של מימוש עצמי והתפתחות רוחנית.

בקלפי הטארוט שתי חבילות המכונות הארקנה הגדולה והקטנה. ארנקה במשמעות של סמוי ומוסתר. סמל לסודות הטמונים בקלפים על עולם הנפש. על מסע ההתפתחות הנפשית והרוחנית המחכה לנו. כמו גם הארה על כוחות הנפש המצויים בתוכנו לעשות את מסע החיים. כלומר יונג רואה בקלפי טארוט מערכת סמלים שנועדו לקשר אותנו עם הכוחות הסמויים שבתוכנו להם אנו זקוקים.

לא קסם ולא ניבוי אלא קלפי מודעות המכוונים אל היסוד העמוק בנפש המאפשר את מסע השינוי. בתהליך אותו יונג מכנה כמסע הגיבור / מסע הגיבורה.

ועוד אומר יונג : הדרך לשלמות, איזון והצלחת המסע חייבת לעבור, בתוך הלא מודע הקולקטיבי, דרך שערי תרבותו הספציפית של כל אדם. כלומר כוח מיוחד טמון בחיבור למיתוסים השייכים לתרבות ממנה מגיע האדם.

 

וברוח זו נוצרו קלפי חכמת נשים אשר מבוססים על חכמת הנשים בתנ”ך. קלפים שאינם קלפי חיזוי וניבוי. אלא קלפי השראה, קלפי העצמה הפותחים שער לכל אחת למצוא, דרך סיפורי התרבות  הקדומים, את הסודות הנסתרים שבעומק נשמתה.

קלפי חכמת נשים נשענים על ארבעה יסודות העולים מגישתו של יונג לאפשר את המסע הנשי . מסע הגיבורה, המצויה בתוך כל אחת מאתנו, לעשות את הדרך למימוש עצמי:

האחד – הכרה בקיומו של לא מודע קולקטיבי כמרחב בנפש האוצר בתוכו חכמה ועוצמה נשית עתיקה.

השני – ההבנה לכוח הטמון במפגש עם סיפורים קדומים העולים מהתרבות הספציפית של האדם. ומכאן כוחם של קלפים המבוססים על חכמת נשות התנ”ך.

השלישי – ההבנה של כוח החיבור לסיפור הקדום כמו גם של סמלים ומסעות בדמיון כדרך לעורר את החכמה המצויה בעומק הלא מודע הקולקטיבי. כך קלפי חכמת נשים מביאים את סיפורן הקדום של 32 נשים בתנ”ך. סימבוליקה הטבועה בציורי הדמויות. וכן, מסעות בדמיון המצורפים לכל אחד מהמסרים. לאפשר לכל אישה ללכת מעבר ללא מודע האישי אל הסודות המחכים לה במרחב הנפש הקולקטיבי.

הרביעי – ההבנה שהחכמה המצויה בלא מודע הקולקטיבי מאפשרת לכל איש ואישה להבין את הדרך, את היעוד והשליחות. להתגבר על חלקי הצל המעכבים שבתוכנו. ולגלות את הכוחות הנסתרים המחכים לנו ללוות אותנו במסע ההתפתחות שלנו.

אסכם ואומר

קלפי חכמת נשים אינם קלפי ניבוי וחיזוי העתיד.

קלפי חכמת נשים – קלפי העצמה נשית – אשר נוצרו מתוך כוונה לעורר כוחות וידע קדום המצוי בלא מודע הקולקטיבי כתואם את תפיסתו של יונג על כוחו של הלא מודע הקולקטיבי לעזור לנו בהתמודדות עם אתגרי החיים.

כאשר הכלי המרכזי בקלפי חכמת נשים הוא חיבור לזיכרון הקולקטיבי של דמויות נשים משחר התרבות שלנו, חיבור למסרים ומוטיבים מהסיפורים הקדומים, בדרך של אסוציאציות ומסע בדמיון.

קלפי חכמת נשים מאפשרים עבודת נפש אישית. הקשבה עמוקה לידע והתובנות העולות מתוכנו כי שם מצוי הידע העמוק והמדויק ביותר עבורנו.

באהבה, יהודית יונגמן סעדון

פסיכולוגית ויוצרת קלפי חכמת נשים

וקלפי חכמת בנות בהשראת נשות קדם.

 

Comments (1)

Comments are closed.