קלפי חכמת נשים מאפשרים תהליך עבודה ייחודי הנוגע בהדרגה ובביטחון בשכבות הנפש השונות. לאפשר לכל אישה מסע של מודעות והתפתחות אישית.

אם גם את סקרנית להכיר תהליך הדרגתי של מודעות, שאנחנו יכולות לעשות בעזרת קלפים, אז הבלוג הזה נכתב בשבילך.

ברצוני להציג בפניך תהליך הדרגתי של ירידה בשכבות הנפש. כשבכל פעם אנחנו מעמיקות את התובנות ואת היכולת לגלות ולעורר עוד עוצמות בנו, במטופלות שלנו ובנשים המשתתפות בסדנאות הנשים שלנו.

מקור ההשראה שלנו לדרך העבודה עם הקלפים, שאביא כאן, תחילתו מאה שנה אחורנית. תחילת המאה הקודמת – בתאוריה ובכלים הטיפוליים שמפתח קארל יונג.

קארל יונג הוא פסיכיאטר שוויצרי, מבכירי תלמידיו של פרויד. מיועד להיות ממשיך דרכו. אבל יונג, לא שלם עם הגישה של פרויד שנותנת משקל כל כך גדול לילדות ולחוויות הילדות. יונג, מחפש לתת לחיים משמעות יותר רחבה, משמעות רוחנית. ולילה אחד יונג חולם חלום. חלום שישנה את חייו, יוביל אותו לבנות תאוריה חדשה על עולם הנפש, על טיפול רגשי. ויפתח גם לנו דרך מרתקת לעבודה פרטנית וקבוצתית עם קלפים.

תחילה נכיר את החלום של יונג. יונג חולם שהוא מהלך בבית שהוא יודע שהוא הבית שלו. עובר מחדר לחדר. ומתוך החלום הוא מרגיש שהוא לא מכיר את כל חלקי הבית וחייב לחקור ולהכיר את הבית כולו.
והוא סובב בין החדרים ומבחין בדלת כבדה, פותח אותה ומגלה גרם מדרגות עשוי אבן המוליך למרתף. יורד במדרגות ומוצא עצמו בחדר יפה, מקומר, בעל מראה עתיק. מסתובב בחדר, סקרן, ותוך כדי שהוא חוקר את החדר הוא מפנה את מבטו לרצפת האבן ומגלה טבעת ברזל קבועה ברצפה.
מושך את הטבעת, האבן מתרוממת ועוד גרם מדרגות מתגלה לו. גרם מדרגות שמוביל עוד למטה. הוא יורד במדרגות ומגיע למערה נמוכה, חצובה בסלע. ציורים חרוטים על הקירות, כלים עתיקים, כדים עתיקים, מטבעות עתיקות מפוזרים. מרגיש כמו מערה פרהיסטורית.
ויונג מתעורר….

ויונג מתעורר ומבין את החלום כמשקף את עולם הנפש שלנו.

הקומה שבבית משקפת את החלק המודע.

המרתף הראשון שהוא יורד אליו משקף את הלא מודע האישי – בו מצויים הזיכרונות המודחקים שלנו מהחיים האלו. המרחב בנפש שפרויד מייחס לו חשיבות רבה. וגם בטפול פסיכולוגי, בריפוי רגשי, בדרך כלל פונים לרובד הזה ומנסים לעורר אותו ולהעלות משם תובנות שיאפשרו לנו להתקדם הלאה.  (אימא שלי לא הרשתה לעצמה להתפתח אז גם אני …).

ובמערה העתיקה רואה יונג, וזה החידוש המרתק שלו – חלק נוסף שקיים בעולם הנפש שלנו שיונג מכנה אותו לא מודע קולקטיבי. מרחב בנפש שמכיל בתוכו זיכרונות קדומים, מיתוסים וסיפורים קדומים אשר יכולים להיות לנו מקור לעוצמה והכוונה בחיים שלנו, אך זוהי שכבת נפש שנסתרת מאיתנו.

כך יונג בחלומו עובר דרך שלוש תחנות – המודע, הלא מודע האישי והלא מודע הקולקטיבי. שלוש תחנות בהן נעבור גם אנחנו בעבודה עם הקלפים כדי לאפשר מפגש עם כל שכבות הנפש שלנו.

אז אם את עובדת עם עצמך, או מול מטופלת / מתאמנת. או מנחה סדנאות להעצמה נשית אני מזמינה גם אותך לעבוד על פי שלוש התחנות של יונג אותן נעמיק להכיר.

התחנה הראשונההמודע.

המרחב המוכר. המרחב ממנו העבודה עם כל קלף מתחילה. המרחב בו אנחנו מבקשות מסר. אני מבקשת מסר לעצמי או מכוונת את המטופלת שלי לבקש מסר לעצמה. מסר כללי, מסר בנושא אישי שמעסיק ומטריד. מנחות יכולות לכוון כל אישה לבקש מסר על פי נושא הסדנה. מסר לגבי העוצמה שלי / החלום שלי/ הגשמת החלום שלי וכ”ד. יודגש כי המסרים שאנחנו מבקשות מכוונות להבין את עצמנו/ את הדרך שלנו. ואינם מכוונים לתת מסרי ניבוי וחיזוי העתיד.

התחנה השנייה – הלא מודע האישי.

לאחר שביקשנו מסר, הקלפים מפוזרים הפוכים וכל אחת בוחרת קלף, לקבל תשובה למסר שביקשה. מתבוננת בקלף שהגיע, בציור ובמסר. ונוצר חיבור עם הלא מודע האישי. מה הקלף מעורר בי? איזה זיכרון? איזו תובנה? שלב מאד חשוב וצריך לתת לו זמן. שלב שיכול לעורר זיכרונות, רגשות, חוויות עבר. בשלב זה מאד חשוב לכוון את האישה לחזור ולהתבונן בקלף שקיבלה, ולהמשיך ולשאול עצמה למה הקלף הגיע אליי? המסר? הציור? מה הוא מנסה לומר לי? ולכתוב לעצמה תובנות שיעזרו לה בהתמודדות שלה.

רוב העבודה עם קלפי מודעות מסתיימת בשלב הזה. בתובנות המחברות אותנו ללא מודע האישי. למרחב הזיכרונות האישיים והניסיון לזהות את הסיפור הישן שמעכב אותי וליצור תיקון. ליצור סיפור חדש בחיים שלנו.

עבודה עם קלפי חכמת נשים, המביאה את חכמת נשות התנ”ך, מזמינה ומאפשרת לרדת תחנה נוספת – אל הרובד בנפש שיונג קורא לו הלא מודע הקולקטיבי.

תחנה שלישית – הלא מודע הקולקטיבי.

מרחב הידע התרבותי הקיים בתוכנו. כאשר, על פי יונג, החיבור, אל הלא מודע הקולקטיבי, הדרך לעורר עוצמות נסתרות שמצויות במרחב הזה, היא באמצעות מסע בדמיון וחיבור לסיפורים הקדומים.

בקלפי חכמת נשים לכל קלף, לכל מסר, יש מסע בדמיון (המופיע בחוברת המצורפת לערכה ובגלויות למנחות) הכתוב בהשראת הסיפור הנשי הקדום.

בשלב הזה אחרי שביקשנו מסר (המודע), הקשבנו לתובנות העולות מהקלף והמסר שהגיע (הלא מודע האישי). כעת כל אחת קוראת את המסע בדמיון המתלווה לקלף המסר שקיבלה. מסע בדמיון הפותח חיבור ללא מודע הקולקטיבי. מאפשר לעוד תובנות להתעורר.

לאחר זמן, ניתן להעמיק עוד את החיבור אל הלא מודע הקולקטיבי, דרך מפגש עם הספור התנ”כי, של האישה הקדומה שהגיעה דרך הקלף. עוד מקור להשראה, להבנה עצמית וגילוי עוצמות נוספות המצויות בתוך הלא מודע הקולקטיבי שבנפשנו. מחכות להתגלות בחיים שלנו.

הסיפור התנ”כי של כל אחת מהנשים המיקראיות כתוב עבורך בחוברת – דפי הנחיה שבערכת קלפי חכמת נשים.

בשלב זה, מעבר לתובנות נוספות שעולות, חשוב לכוון את הנשים לשאול עצמן:

איך נאפשר לתובנות שהגיעו לעזור לנו במסע החיים?

איך התובנות שהגיעו יעזרו לי/ לך לעלות על דרך של ריפוי והגשמה?

בהשראת המסרים שקיבלת, מה תעשי, כבר היום, כדי לקדם בחייך תהליכי העצמה ושינוי? להביא לך ולסובבים אותך עוד אור וברכה.

באהבה, יהודית

פסיכולוגית ויוצרת קלפי חכמת נשים – מסע הנפש בהשראת נשות קדם.