הגר מתחילה את דרכה כשפחה ומייצגת עבורנו חלקי נפש המביאים אותנו להיות מנוצלות ולא מוערכות.
הגר הרה לאברם ובד בבד עם ההיריון הפיזי מתחיל גם תהליך בהתפתחות הנפש שלה. היא בורחת ל”עין המים” לחפש את דרכה. שם מתגלה לה המלאך האומר לה שתלד את ישמעאל אשר יהיה לגוי גדול. אבל אומר לה המלאך עוד דרך מחכה לך. מצווה עליה לחזור לשרה ולהתענות תחת ידה, להתמודד עם חלקי השפחה שבה.
במסע הנפש שלה, ברגעי המצוקה, הגר חוזרת ומקבלת הדרכה רוחנית
וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי, וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ. ז וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר: עַל-הָעַיִן, בְּדֶרֶךְ שׁוּר. ח וַיֹּאמַר, הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי-מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי; וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי, אָנֹכִי בֹּרַחַת. ט וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ, וְהִתְעַנִּי, תַּחַת יָדֶיהָ. י וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ, וְלֹא יִסָּפֵר, מֵרֹב. יא וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי שָׁמַע ה' אֶל-עָנְיֵךְ ... וַתִּקְרָא שֵׁם-יְהוָה הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ, אַתָּה אֵל רֳאִי... עַל כֵּן קָרָא לַבְּאֵר, בְּאֵר לַחַי רֹאִי...וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם בֵּן (בראשית טז)
ט וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית, אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק. י וַתֹּאמֶר, לְאַבְרָהָם, גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ ... יב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-אַבְרָהָם,... כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ: כִּי בְיִצְחָק, יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. יג וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה, לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ: כִּי זַרְעֲךָ, הוּא. יד וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ, וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ; וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע, בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע. טו וַיִּכְלוּ הַמַּיִם, מִן הַחֵמֶת; ... וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד, וַתִּשָּׂא אֶת קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ. יז וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים... וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הָגָר; אַל תִּירְאִי, כִּי שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם. יח קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר, וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ: כִּי לְגוֹי גָּדוֹל, אֲשִׂימֶנּוּ. יט וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם; ... וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר, וַיִּגְדָּל...וַתִּקַּח לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. (בראשית כא)
הגר מעוררת בכולנו את הידיעה על ההדרכה הרוחנית הקיימת עבורנו בעולם, לעזור לנו ברגעי קושי ומצוקה
לאחר ההתגלות הראשונה הגר חוזרת לשרה ונשארת שם זמן רב. מזכירה לנו את הפעמים שאנו “מתרגלות” ונשארות במקום הנוחות. וצריך שיקרה משהו עוצמתי, לפעמים קשה, “לנער אותנו” כדי שנמשיך במסע.
ושרה היא זו המשלחת את הגר מביתה. נתפסת כ”רעה” אבל בזכותה הגר יוצאת “מאזור הנוחות”, ומגיעה אל “באר לחי רואי” – מקום העצמאות והשפע.
ובדרך, ביציאה מהמוכר, הגר חווה רגעים של אובדן דרך, בדידות וחוסר אונים. ומתוך הכאב והבכי מתגלה המלאך השומר, ההשגחה הפרטית. ואז, פוקח ה' את עיניה לראות את “באר לחי רואי”, את השפע, את מילוי משאלות ליבה.
והגר שנדדה במחוזות זרים כזרה וכשפחה מוצאת את מקומה ויעודה, מתחברת חזרה למקורותיה ולוקחת לבנה אישה מבנות מצרים.
הגר כמורה רוחנית מפגישה אותנו עם קשיי המסע ותהפוכות הדרך. מזמינה אותנו להתבונן באומץ במקומות בהם אבדה דרכנו ואנו חוות תקיעות וסבל. לצלול למעמקי הנפש האפלים, הדחויים והכואבים ולגלות את תעצומות נפשנו כמו גם את ההכוונה הרוחנית המצויה עבורנו בעולם. לגלות את באר המים החיים המצפה לנו.
נשים מספרות