על פי תפיסת הקבלה האבות והאימהות משקפים את העולם העליון.
מתוך כתבי הארי”י עולה תמונה של דמות האישה כמי שהתפצלה לחלקי לילית וחלקי חוה ונדחתה לילית אל מחוץ לספור והמיניות הנשית הפכה אפלה וטמאה.
וצריכה האישה לעבור תהליך, שימיו כימי עולם, עד לאיחוד חלקיה השונים וחזרה לאורה המלא.
אחת הדמויות בהן מופיע הטוב שבלילית הוא לאה.
ומבקשת לאה ביטוי לכל הווייתה הנשית. הווייתה האימהית והווייתה המינית. ומתוך כך היא מביאה לידי ביטוי ברור את מיניותה ואת כמיהתה למפגש עם יעקב – “אלי תבוא כי שכר שכרתיך בדודאי בני. וישכב עימה בלילה ההוא”.
בכל הפעמים בהם מתואר מפגש מיני בין יעקב לנשותיו נאמר: “ויבוא אליה”. ורק כאן כשלאה מבקשת בגלוי את יעקב מרמזת לנו התורה שמתחולל מפגש מסוג אחר – “וישכב עימה “.
תהליך זה של חזרת האישה למעגל הנפש המלא והמתוקן כולל תהליך המכונה אצל האר”י : “בירור הניצוצות”.
בירור הניצוץ הקדוש הטמון במסתורי נפשה של לילית והחזרת המיניות הנשית אל הקודש.
תהליך זה מתרחש, כמתואר בכתבי האר”י , בדרך של הופעת לילית, באופן מבורר, בדמויות נשיות לאורך ההיסטוריה.
נראה שמרומז לנו כאן חיבור גבוה יותר בין גבר ואישה היכול להתחולל רק כאשר האישה נוכחת במלואה. אינה נכנעת ל”ספור” לפיו צריכה האישה לחיות מתוך ניתוק ממיניותה .
ובכך מגלה לנו לאה סוד גדול בדרך התיקון הנשית.
נשים מספרות