רבקה הנבחרת, על ידי אליעזר, מתגלה מתחילת דרכה כנערה עצמאית, בעלת ידיעה פנימית עמוקה.
הוריה, המבקשים להשאירה עוד תקופה בביתם, שואלים לרצונה ורבקה אומרת : “אֵלֵךְ”.
נישאת ליצחק. ולאחר שנים רבות היא בהריון. מתייסרת בהריונה ומבקשת להבין את המשמעות לכך. הולכת “לדרוש את ה'”, להבין “למה זה אנוכי “? פונה לבורא עולם ונענית “ויאמר יהוה לה, שני גויים בבטנך, ושני לאומים, ממעייך ייפרדו; ולאום מלאום יאמץ, ורב יעבוד צעיר”. מבקשת ומקבלת נבואה והכוונה.
ומתוך הנבואה שקיבלה מאירה לנו רבקה את המהות של “חנוך לנער על פי דרכו”. מבינה רבקה מהו ה”חסר” אצל כל אחד מילדיה. מבינה רבקה שכדי שיעקוב יוכל למלא את שליחותו להיות מנהיג בבחינת “ורב יעבוד צעיר” הוא צריך לפתח בתוכו גם את חלקי עשיו החסרים בו. חלקים ארציים ואסרטיביים ומחפשת אותו בבגדי עשיו.
מחיר גבוה משלמת רבקה אשר שולחת את יעקב, בנה האהוב, לחרן. נפרדת ממנו כדי לאפשר לו לעשות את מסע הנפש שלו, מסע שסיומו במאבק עם המלאך, שלאחריו הוא יהפוך לישראל. למנהיג.
וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ. אוהב יצחק את רבקה. מקבל ממנה נחמה. נאמן לה ואינו לוקח אישה אחרת על פניה, גם לא בהיותה עקרה. ורבקה משלימה את יצחק ביכולתה לראות במקום בו כהו עיניו. אינה פורשת בפניו את הנבואה שניתנה רק לה אלא נושאת באחראיות ועושה את הנדרש.
רבקה מביאה למסע הנפש הנשית את ההכוונה לשאול “למה זה אנוכי”, לבקש להבין את היעוד, לשמוע את התשובות ולמצוא בתוכנו את ההעזה והעוצמות לעשות את הנדרש.
נשים מספרות