רות מייצגת, על פי תפיסת האר”י, את תיקון המהות הנשית שמצליחה רות לכלול בתוכה את הפנים השונות של ההוויה הנשית, פני חוה ולילית, בשלמות ללא סתירות פנימיות.
“וַיֹּאמְרוּ כָּל-הָעָם אֲשֶׁר-בַּשַּׁעַר, וְהַזְּקֵנִים…; יִתֵּן יְהוָה אֶת-הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל-בֵּיתֶךָ, כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל… וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ, אֲשֶׁר-יָלְדָה תָמָר לִיהוּדָה–מִן-הַזֶּרַע, אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ, מִן-הַנַּעֲרָה, הַזֹּאת”
בברכת העם והזקנים לבועז אנו נרמזים להיותה של רות משלבת בתוכה את מהות חוה, אם כל חי המיוצגת ברחל המבקשת את האימהות. ואת מהות לילית, המבקשת על פי תפיסת האר”י, להיות מתוקנת ולחזור אל הקודש, המיוצגת בלאה המבקשת את המפגש הזוגי- מיני, ובתמר המבטאת חרות עם נועזות מינית.
רות, בכניסתה למשכבו של בועז, משלבת צניעות ורצון לבניית בית יחד עם עצמאות ונועזות מינית אך מבלי שתצטרך לפן הדחוי (ארכיטיפ לאה ) ולפאן האפל (ארכיטיפ תמר). מבלי תהיה מפוצלת לחלקי אור וצל. ועל כן, מהווה המפגש בין רות ובועז, על פי תפיסת האר”י הקדוש, רגע של תיקון ואיחוד פניה השונות של ההוויה הנשית בתוך המפגש הזוגי.
המיוחד ברות ובועז המאפשר את רגע התיקון נרמז בשמותיהם.
ועוד מצינו שרות בתוספת ה’ היא תורה. מרמז שסוד צפון בתורה ללמדנו את איחוד האור והצל בהוויה הנשית. שיאפשר את האיחוד המלא והמקודש בין הגבר והאישה.
נשים מספרות