Skip to Content
coin logo

לשנות את הסיפור

icon leaves

סודות טיפול והנחייה. בלוג זה מיועד לך מטפלת, מאמנת, יועצת, מנחת סדנאות להעצמת נשים. והפעם נעסוק בשאלה: מהו התהליך המרכזי שאנחנו רוצות שיקרה בתהליך הטיפול? באימון? בסדנאות להעצמת נשים?

ואני רוצה לשתף אותך בתשובה שבעיני היא הכי יפה ומדויקת. התשובה האומרת שהמטרה העיקרית בכל ריפוי רגשי, בכל טיפול רגשי, בכל תהליך אימוני, כמו גם בכל מעגלי הנחייה וסדנאות נשים, היא: עזרה ביצירת סיפור חדש במרחב החיים של הנשים איתן אנחנו עובדות.

וזה לא משנה אם את פסיכולוגית או עו”ס או מאמנת או יועצת או מנחה או מטפלת רגשית באנרגיה ועוד ועוד… לא משנה מהי הדרך הטיפולית. גם לא משנה איזו שאלה טיפולית עולה, איזה קונפליקט מגיע, איזה כאב עולה.  המטרה הבסיסית היא תמיד להצליח ליצור, ספור חדש בעולם הנפש ובמרחב העשייה של האישה איתה אנחנו עובדות.

כלומר אישה שסיפור חייה מפגיש אותה שוב ושוב עם עצמה כאישה דחויה נחפש לעזור לה לעבור ריפוי רגשי שיאפשר לה ולממש עצמה כאישה אהובה.

אישה שסיפור חייה מלווה הקושי להתמיד במקום עבודה תירצה לעבור ריפוי רגשי שיאפשר לה להיות אישה מצליחה ושמתמידה ומתקדמת.

מאימא שבסיפור חייה היא אימא מאכזבת, אימא לא טובה למימוש של עצמה תחפש אחר ריפוי רגשי שיאפשר לה ליצור עצמה כאימא שמתנהלת מתוך חווית יכולת ובטחון באינטואיציות שלה.

ובמסע ליצירת שינוי השיטות הפסיכולוגיות, הכלים הטיפוליים,  מכוונים את הזרקור פעמים רבות על העבר – על מה יצר את הספור הישן מתוך תיקווה שכך נוכל לשחרר אותו ולעזור למטופלים ליצור סיפור חדש.

ויש שיטות יותר אימוניות שבהם הכלים הטיפוליים שמים דגש על שינוי תבניות והרגלים ומבט קדימה ופחות עוסקות בספור הישן.

והעבודה בסדנאות שמנסה גם היא להרחיב את ממד ההתבוננות הפנימית והמודעות לאפשרויות הנוספות הקיימות.

כך או כך – הבעיה המרכזית שאנו הרבה פעמים פוגשות היא  שהספור החדש לא מוכר לעולם הנפש המודע ופעמים רבות גם לא מוכר ללא מודע האישי, למרחב הזיכרונות מהחיים האלו, כי הרי, פעמים רבות, משם נובע הסיפור הישן. ולכן, למרות עבודה טיפולית – ייעוצית – אימונית – חווייתית מצוינת, הרבה פעמים חוזר הספור המוכר וממשיך לשחזר את עצמו.

כי אם החוויה  המוכרת  לי היא להזמין דחייה – זה מה שעולם הנפש שלי מכיר. זה מה שמרחב הנפש שלי יודע. ולכן הוא חוזר שוב ושוב ומשחזר את הדפוס הקיים גם אם בשכל, בעבודה טיפולית, אני מבינה שאפשר אחרת. ולכן הרבה פעמים נחסם תהליך השינוי. ואנחנו עושות כמה צעדים קדימה ואז חוזרות ומוצאות עצמנו שוב בתבניות מוכרות ושוב חוזרות לטיפול רגשי ושוב מנסות ליצור שינוי והתהליך קשה ומורכב.

ועל כן, שאלה מרכזית שמעסיקה אנשי מקצוע היא: איך מצליחים במובן העמוק להטמיע ספור חדש, להטמיע ספור אחר בעולם הנפש שלנו? איך פותחים את דלת הנפש ומאפשרים לספור חדש להתיישב שם? להפוך אותו למוכר, להפוך אותו לספור המרכזי. למכוון הדרך.

אחד המפתחות המרתקים שאני מצאתי ושהיה לי מקור השראה מדהים טמון בתאוריה על מבנה הנפש שפיתח קארל יונג לפני כמאה שנה.
ויונג הבין את עולם הנפש שלנו כמורכב משלוש שכבות: החלק המודע שמתוכו אנחנו מתנהלים.
הלא מודע האישי  מקום הזיכרונות המודחקים שלנו מהחיים האלו. מרחב בנפש שבטיפול פסיכולוגי מייחסים לו חשיבות רבה כדי לקדם תהליכי שינוי. להבין את השורשים מהם צמח הסיפור המעכב בחיים שלי (לדוגמא: אימא שלי לא הרשתה לעצמה להתפתח אז גם אני …).
ובא יונג ואומר יש בנפש שלנו שכבה נוספת לה הוא קורא הלא מודע הקולקטיבי. חלק בעומק הנפש שלנו שמכיל בתוכו זיכרונות קדומים, מסרי תרבות סמויים, מיתוסים, ידע קדום שאנחנו לא מודעים לו.

ואומר לנו יונג דבר מדהים –  כדי לחיות מתוך מודעות, כדי להיטיב את החיים שלנו, כדי לקבל השראה, לממש את היעוד שלנו, כדי להתמודד עם מסע החיים, לא די לנו בחיבור ודיאלוג עם הלא מודע האישי שלנו (עם אימא, עם אבא, עם הגננת, עם טראומות הילדות). אלא אנחנו צריכים, אנחנו צריכות להכיר ולהתחבר גם אל הלא מודע הקולקטיבי שבתוכנו. וככל שנדע ונכיר ונעורר ונביא למודעות את הספורים הקדומים, את הארכיטיפים, את הידע הקדום נוכל לעדן את התכנים שמחלישים אותנו ונוכל להעלות למודעות חלקי נפש שיביאו לחיים שלנו יותר עוצמה, יותר מודעות, ויאפשרו תהליכי שינוי משמעותיים  במסע החיים.

כלומר – יש בעולם הנפש שלנו אוסף של סיפורי תרבות קדומים. “ספורים אחרים” נוספים, ספורים עתיקים, חכמה נשית עתיקה שאינה נוכחת בחיים שלנו אבל היא כן מצויה עמוק בעולם הנפש, מוכרת כבר לעולם הנפש שלנו ויכולה לעזור לנו לעשות תהליך שינוי. כי הסיפור האחר, הסיפור המרפא כבר נמצא שם.

ואומר יונג ככל שסיפורי התרבות העתיקים קרובים יותר לתרבות הקדומה שלי כך יהיה קל יותר להביא לחיינו את העוצמה הקדומה החיה בתוכנו.

ולכן, עבורנו סיפורי התרבות הקדומים של נשות התנ”ך המועברים מדור לדור, המצויים בלא מודע הקולקטיבי, יכולים להוות לנו מקור השראה והעצמה ליצירת סיפור אחר במסע הנפש שלנו ושל המטופלות והמונחות שלנו.

וכך, אישה שחווה עצמה כדחויה מפגש עם סיפורה של רחל הקדומה כאישה אהובה עשוי לאפשר לה ליצור סיפור חדש. שכן הסיפור האחר  כבר קיים ומוכר לעולם הנפש העמוק שלה.

כלומר, אם המכשול העיקרי בטיפול הוא הצורך לבנות סיפור חדש שאינו מוכר לעולם הנפש שלנו, פותח לנו יונג תובנה מדהימה האומרת שבעולם הנפש העמוק של כל אחד ואחת כבר מצויים סיפורים אחרים. סיפורים של אור ועוצמה וריפוי שהם חלק מאתנו והמפגש איתם יקל עלינו לבסס, לאורך זמן, סיפור חדש בחיים שלנו.

ומכאן השאלה הבאה – איך מעוררים ומעלים את הידע הנשי הקדום מהלא מודע הקולקטיבי אל מרחב הנפש המודע ומאפשרים להם לקדם סיפורים אחרים בחיים שלנו ?

ואומר לנו יונג כי הדרך אל הלא מודע הקולקטיבי, אל המפגש עם הסיפורים הקדומים  עוברת במדרגות הדמיון.

כלומר הלא מודע הקולקטיבי מדבר בשפה חזותית, מדבר בשפה סימבולית, מדבר בשפת הדמיון. בשפת המיספרה  ימין.

ועל כן, ככל שיהיו בידינו יותר כלים אשר יביאו את סיפורי הנשים בתנ”ך, דרך שפה שמשלבת סימבוליקה ומסעות בדמיון, כך יהיו לנו יותר כלים משמעותיים ולעזור לנשים, במרחב האישי והקבוצתי,  לבנות סיפור חדש בחיים שלהן.

ומתוך תובנה מדהימה זו, נוצרו קלפי חכמת נשים וקלפי חכמת בנות – קלפי העצמה והשראה, המביאים את סיפורי נשות התנ”ך בשפה המשלבת סימבוליקה ומסעות בדמיון כדי לעורר את הידע הנשי העוצמתי הקדום שכבר קיים בתוכנו ולאפשר לסיפור חדש, שכבר מוכר לעולם הנפש שלנו, להחליף את הסיפור הישן והמעכב.

ברוח זו, הידיעה כיצד להיות אישה מנהיגה מצויה כבר בעולם הנפש שלנו בסיפורה של מרים הנביאה. וכוח ההתמדה מצוי בסיפורה של לאה. וכוח ההחלטה מצוי בסיפורה של דבורה. ויכולת ליצירת אינטימיות זוגית בסיפורה של רות המואביה. והידע כיצד לעורר אהבה מצוי בסיפורה של רחל האם הקדומה. וסוד ההתמודדות עם כאב ואובדן מצוי בסיפורה של נעמי. ומלכת השפע שבתוכי מוצפנת בסיפורה של מלכת שבא. וסודות של אימהות מוצפנים עבורי בסיפורה של יוכבד הקדומה החיה בתוכי ועוד ועוד

אוסף של סיפורי עוצמה והתמודדות, כולם חלק מעולם הנפש העמוק שלי ושלך. וגם אם במרחב המודע אינני מכירה את הסיפורים הקדומים של נשות התנ”ך, הם עדין מצויים בתוכי, מחכים להתגלות, לאפשר לנו ריפוי רגשי. לאפשר להחליף סיפורים של חולשה, כישלון וקושי במימוש עצמי בסיפורי אור, ריפוי ועוצמה.

מזמינה אותך להוסיף לכלים הטיפוליים שלך ולסדנאות להעצמת נשים שאת מעבירה קלפי העצמה לעורר בכל אישה את החכמה הנשית העתיקה.

באהבה,

יהודית יונגמן סעדון

פסיכולוגית ויוצרת קלפי חכמת נשים וקלפי חכמת בנות בהשראת נשות התנ”ך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ואני מזמינה אותך להצטרף אליי, לשלוח יד אל מעמקי נפשך, לשמוח בחכמת נשות קדם המצויה בך ולאפשר לה ללוות אותך במסע הנפש האישי והמיוחד שלך.

icon leaves

לכל שאלה, מחשבה ורעיון לעבודה עם הקלפים, דברי איתי. אשמח.

052-3545372
judyj@walla.co.il

ואפשר גם בוואטסאפ:

coin logo
chevron-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram